Corona Tips & Tricks voor DMO's
Heel Nederland heeft te maken met de zogenaamde Corona crisis. Bestemmingen in Nederland moeten hun deuren sluiten en er zijn strenge maatregelen voor alle Nederlanders. Voor alle destinatiemarketeers zijn er een heleboel vragen en uitdagingen. Door middel van onze tips & tricks willen we iedereen helpen met het delen van goede ideeen, formats en ondersteuning in deze moeilijke periode.
Dagelijks zullen we nieuwe tips en tricks delen via onze Corona-update voor DMO's. Deze zullen ook op deze pagina verschijnen. Heb je zelf een goed idee of ergens iets goeds gezien? Deel het met ons!
Wil jij je ook inschrijven voor deze nieuwsbrief?
Onze tips & tricks: Week 6 & 7

Tip 31: Minder vakantie en meer sparen
Vakantiegeld wordt dit jaar minder uitgegeven aan vakanties. Hoe kun je als DMO toch aanbod creëren voor mensen die hand op de knip houden?

Tip 30: Voorne Putten ondersteunt ondernemers met (online) marketing
De boodschap 'blijf nog even thuis' weerhoudt Marketingorganisatie OP Voorne-Putten niet om op diverse manieren de lokale ondernemers met marketingactiviteiten te ondersteunen.

Tip 29: Statussen in de uitagenda
In het Open Data Platform kun je nu door middel van een status aangeven of een evenement of arrangement geannuleerd of uitverkocht is. Op die manier kun je de bezoeker snel laten zien dat er een evenement is geannuleerd of uitgesteld.

Tip 28: Thuis aan de slag als chefkok
Vanaf 1 juni kunnen er weer tafels gereserveerd worden bij onze favoriete restaurants en cafés. Er is geen plek voor iedereen. Geef je gasten daarom alvast een digitaal kijkje in de keuken.

Tip 27: Bied boekbare timeslots aan
Steeds meer ondernemers kunnen langzaamaan weer de deuren open doen. Maar hoe zorg je ervoor dat er niet teveel mensen zijn? Maak timeslots beschikbaar met een beperkt aantal plaatsen. Deze timeslots zijn online te boeken/reserveren. De boeker ontvangt een voucher in zijn mailbox.

Utrecht gracht toerisme
Tip 26: Utrecht verbindt
Utrecht Marketing zag liefdevolle initiatieven ontstaan in en buiten de stad en besloot deze te bundelen op het platform ‘Utrecht Verbindt’. ‘Ja, dan springt mijn hartsie open ik ben trots wat dag ie wat!’.

Tip 25: De beste anderhalve-meter-toerisme ideeën
Uit 230 inzendingen op de uitgeschreven pitchwedstrijd van VNO NCW Noord, is het openlucht horecaconcept ‘BinnensteBuiten’ gekozen als beste idee voor het nieuwe anderhalver-meter-toerisme.

Tip 23: Wat kun je deze zomer nog wél doen?
Wat voor invloed heeft deze tijd op het reisgedrag van de Nederlander? Hoe zet je jouw destinatie in de kijker voor aankomend seizoen?

Tip 24: Steeds meer shoppen en leuke dingen doen
Er wordt langzaamaan meer recreatief gewinkeld en buitenvermaak gezocht. Maar op 30 april is er nog een daling van 37% op het gebied van recreatief shoppen en leuke dingen doen. Het bezoek aan parken lijkt (met in achtneming van de anderhalve meter maatregelen) ook langzaamaan toe te nemen. Dit zijn conclusies op basis van de COVID-19 Community Mobility Reports van Google.
Onze tips & tricks: Week 5

Tip 22: waar is je bezoeker?
Ondanks dat iedereen zoveel mogelijk in en om het huis blijft, gaan we er online lekker ‘op uit’. Op welk medium kan je, je bezoekers bereiken?

Tip 21: Cultuursnuiven vanaf de bank
Van online museumtours tot thuiskamerconcerten; ook in een pyjama, opgekruld op je eigen bank, is het mogelijk om cultuur te snuiven. Ontdek de ‘Culture on the couch’ app.
Onze tips & tricks: Week 4

Terugblik Tips & Tricks
Nu is hèt moment om als destinatie iets nieuws te proberen, een hechte verbinding aan te gaan met inwoners of ondernemers. Wij delen de tips en tricks.

Tip 20: De digitale buurtbingo
Ben jij al aan het puzzelen, breien of haken geslagen? Hobby’s van opa en oma, blijken nu stiekem heel leuk te zijn. Organiseer je eigen buurt bingo!

Tip 19: Op vakantie in eigen land
Verken alvast je volgende vakantiebestemming in eigen land. Waar wil jij echt nog eens heen?

Tip 18: de Oerstrijd is losgebarsten!
Kinderen kunnen meedoen aan de wekelijkse #Oerstrijd van Marketing Drenthe. Hiermee maken ze kans op gave Drentse uitjes.
Onze tips & tricks: Week 3

Tip 17: Virtueel rondlopen in jouw bestemming
Binnen blijven, maar toch erop uit? Dat kan! Door middel van nieuwe technieken kun je thuis, achter je computer, toch rondlopen op jouw favoriete bestemming.

Tip 16: Hartverwarmende cadeaukaart
De kapper en dat lievelingscafé kun je nu niet bezoeken, maar je kunt hen wel financieel ondersteunen. Draag ondernemers een warm hart toe met een cadeaubon. Bijkomend voordeel: je hebt zelf ook nog een cadeautje tegoed om naar uit te kijken.

Tip 15: Advertising op een voordelige en verantwoorde manier
Een manier om je bezoekersaantallen op peil te houden, waar je nu in eerste instantie niet aan zou denken is: online advertising. Niet om je bezoekers te stimuleren om je stad of streek te bezoeken, maar om te informeren en te inspireren.

Tip 14: Hallo, dit is de Maastricht Babbelbox
In Maastricht is het Callcenter tijdelijk omgetoverd tot 'babbel center'. Heb je hulp nodig, of gewoon zin in een gezellig gesprekje? De callcenter medewerkers van Maastricht zitten klaar!
Onze tips & tricks: Week 2

Tip 13: Feelgood friday
Even een paar mooie filmpjes om het weekend mee in te gaan. Vol goede moed, positiviteit, mooie beelden en kippenvel. #StaySafe #BlijfThuis #SamenSterk

Tip 12: Corona Helpdesk voor ondernemers
Naast het uitblijven van bezoekers op jouw destinatie, hebben ook de ondernemers in jouw bestemming het zwaar! Help hen met inspiratie en het bundelen van ondersteunende informatie op één pagina. Richt een zogeheten Corona Helpdesk of toolbox in.

Tip 11: Scan je website op verbeterpunten
Zie je door de Corona crisis ook een drop in de bezoekersaantallen op de website? Dit is op het moment een zichtbare trend voor de meeste DMO’s. Met een veelal uitgedunde Uitagenda is dit een goed moment om de website onder de loep te nemen en te optimaliseren. Zo kom je sterker uit de ‘dip’!

Tip 10: Tot 52% minder online bezoekers
Het aflasten van alle evenementen & bijeenkomsten, het sluiten van horeca en de oproep #BlijfThuis, zorgt natuurlijk voor lege straten en stranden. Maar ook online zien we een terugloop aan bezoekers op onze websites.

Tip 9: #Trotsop fotocampagne
Bezoekers, inwoners en ondernemers die de straten kleur geven zijn thuis, maar daarmee niet onbereikbaar. Hun digitale fotorol staat waarschijnlijk vol met unieke kiekjes met een verhaal over jouw destinatie. Roep hen op dit te delen; start een fotocampagne.
Onze tips & tricks: Week 1

Tip 8: Gratis routeboekje voor jouw bezoekers
In samenwerking met onze partner LeisureBooQi, mogen we jullie iets leuks aanbieden: een gratis en vrijblijvend design van jouw LeisureBooQi in eigen huisstijl, op basis van een zelf uitgekozen (nieuwe) route!

Tip 7: Verzamel veelgestelde vragen
Wat mag nu wel en wat mag nu niet. En hoe zit het met mijn verblijf? Iedereen zit met veel vragen. Doe jezelf en je gasten een plezier en verzamel alle veelgestelde vragen op 1 plek.

Tip 6: Zet je lokale horeca ondernemers in het zonnetje
Ondanks het terrasweer zijn de horecagelegenheden gesloten. Niet de lentezon, maar juist de ondernemers laten nu mooie initiatieven tot bloei komen. Dit is het moment om thuis uit eten te gaan!

Tip 5: Hulp bij redactiewerk
We helpen graag bij de uitdagingen waar je als webredactie voor staat. Daarnaast hebben we uiteraard ook nog een aantal tips voor de "lege uurtjes" (mocht je die hebben ;-).

Tip 4: Aan -en afmeld mogelijkheid voor evenementen en initiatieven
Bied je ondernemers de mogelijkheid om lokale initiatieven aan te melden. Laat organisatoren ook eenvoudig hun evenementen afmelden als deze geannuleerd of verplaatst worden.

Tip 3: Thuisblijftips
De bezoekers die je normaal fysiek op je bestemming zou verwelkomen, zijn noodgedwongen gebonden aan huis. Maar dat wil niet zeggen dat er niks te ontdekken valt!

Tip 2: Gratis inspiratie blog over jouw bestemming & lokale ondernemers
Om jullie een hart onder de riem te steken in deze moeilijke tijden willen we jullie de unieke kans aanbieden om gratis en geheel vrijblijvend een blog te laten schrijven door de redactie van Honeyguide.

Tip 1: Plaats een Corona melding op je homepage
In de huidige situatie rondom het Corona virus, heb je als DMO de verantwoordelijkheid om je bezoekers te informeren over wat wel en niet mag.