RegioRadar Eindhoven: Er is altijd iets te doen

| Judith Meinders

Er is altijd iets te doen. Op elk moment van de dag, passend bij iedere leefstijl en dichterbij dan je denkt.
Met deze overtuiging voor ogen ontwikkelde Insiders voor Uit in Eindhoven, Eindhoven247 en Eindhoven 365 RegioRadar Eindhoven. Dé etalage met het beste, actuele cultuur en vrijetijdsaanbod dat de regio te bieden heeft, verzameld op basis van samenwerking met cultuurpartners en 21 gemeenten.

"Wie tot vandaag wilde weten wat erin in de omgeving van Eindhoven te doen was, moest zo’n 20 gemeentelijke sites afstruinen om iets te vinden. Met de komst van RegioRadarEindhoven.nl kun je voortaan op één plek al het vrijetijdsaanbod in de regio Eindhoven vinden."

21 gemeentes bundelen hun krachten op 1 portaal

Op 14 april 2022 werd met een druk op de knop RegioRadar Eindhoven gelanceerd in het Speelhuis in Helmond. De kers op de taart van het proces van eerste idee tot het daadwerkelijk bouwen en vullen van de nieuwe website. Al in 2019 kwamen Uit in Eindhoven, Eindhoven247 en Eindhoven 365 (samen: Uit in Eindhoven Regio) tot de conclusie dat er in de Metropoolregio Eindhoven behoefte was aan een platform dat het grote aanbod in de regio samenbracht. In de 21 brainportgemeenten worden allerlei bijzondere activiteiten en evenementen georganiseerd waarvan inwoners van de regio vaak niet op de hoogte zijn. Via Uit in Eindhoven Regio trokken 21 gemeenten, cultuurpartners en Insiders samen op om dit alles te bundelen op één portal. Een zo compleet mogelijke website die de hele regio beslaat. Immers, een bezoeker denkt ook niet in gemeentegrenzen. De deelnemende beleidsmedewerkers en wethouders brachten dit initiatief van een plan tot een opdracht met continuïteit. Voor een periode van minimaal drie jaar zullen alle deelnemers zich inzetten voor RegioRadar vanuit een drive om samen te werken.

Een jaarkalender met visie

Als een radar scant RegioRadar wat er in de omgeving te doen is om je vervolgens de highlights te tonen. Maar hoe wordt dit aanbod verzameld en geselecteerd? De gemeentes en Destinatie Marketing Organisaties (DMO's) plaatsen evenementen, locaties, activiteiten en routes in de eigen database. Vanuit de eigen database loopt een datastroom naar het Open Data Platform van RegioRadar Eindhoven. De centrale redactie van RegioRadar Eindhoven ziet vervolgens toe op de kwaliteit van de content en voert regie op het doorplaatsen ervan. Hierdoor is het platform een jaarkalender met visie, alle content die getoond wordt speelt in op het huidige seizoen en spreekt aan. Daarnaast hebben redactieleden de mogelijkheid om bepaalde agenda-items extra uit te lichten. Betreft het bijvoorbeeld een grootschalig, bijzonder en heel actueel evenement? Dan krijgt dit een prominente plek op de website.

"Wij zijn niet 100% volledig. RegioRadar is de etalage van de winkel van de Regio Eindhoven: We brengen het beste en meest actuele aanbod bij elkaar.''

Jij zoekt, wij hebben het!

De werking en het uiterlijk van RegioRadar Eindhoven valt op tussen andere destinatie marketing websites. Er is bewust gekozen voor een neutrale stijl, waarbij de activiteiten letterlijk in de spotlight staan. Het is een eindeloze stroom van inspiratie, waar je als bezoeker doorheen blijft scrollen. Dat stimuleert de website ook, want misschien is er 1 scroll verder NOG een fantastische activiteit. Bij elke scroll laden er nieuwe exposities, fietstochten en proeverijen om te ontdekken.

Maar hoe vindt een bezoeker nou precies wat hij zoekt of wil vinden?

Sommige mensen weten precies wat ze willen en vinden hun weg door de website. Maar bezoekers die "gewoon" willen weten wat je dit weekend met de kinderen kan doen, helpen we met onze unieke vraaggestuurde navigatie. Deze originele 'adviseer-mij functie' is een mooie eerste stap op weg naar echte online personalisatie. Als laatste mogelijkheid kun je de radarkaart openen, waarbij je precies kunt zien welke activiteiten je in de buurt kunt gaan beleven.

Wil je ‘iets leuks doen’ of ‘even buiten zijn’? RegioRadar verrast met je een overvloed aan vrijetijdsaanbod in de regio.

Hot-leads voor de cultuurpartners

Heb je gevonden wat je zocht op RegioRadar? Of heb je zelfs gevonden waarvan je niet wist dat je het zocht? Vanaf alle tips, klik je direct door naar de website van de cultuurpartner. Zij verwelkomen daarmee een hot-lead, een bezoeker die écht geïnteresseerd is. Het is daarna slechts een kleine stap om over te gaan tot conversie: reserveren, boeken of bestellen. De custumer journey zet zich voort op de website van de aanbieder zélf: een destinatie, ondernemer of organisatie.

"Het is een droom om ooit een RegioRadar Nederland te hebben, die alle regionale RegioRadars met elkaar verbindt.”

Peter Kentie, Eindhoven 365