Ruim 50 procent meer unieke online bezoekers voor Drenthe. Dat doet wat met je!

Hoe transformeer je je online kanaal van een verouderde website in een succesvol online inspiratie kanaal? Met ruim 50 procent meer unieke online bezoekers in 3 maanden tijd, weten we hoe Drenthe.nl dat voor elkaar krijgt.

De weg naar een nieuwe website

Begin vorig jaar was de oude, niet-responsive website van Drenthe aan vernieuwing toe en kwamen ze bij Marketing Drenthe tot de conclusie dat er een flinke upgrade nodig was. Het ontwerp van de oude website was verouderd en niet klantvriendelijk. Uit gebruikersonderzoeken bleek dat de informatie lastig te vinden was op de website. Met name het bekijken van de rijkheid van het gebied Drenthe werd als niet goed ervaren en de website was niet responsive.

Het beheer van de website was ook een aandachtspunt. Er waren meerdere verschillende websites en een app, die allemaal aan een ander beheersysteem gekoppeld waren. 

Gebruikersonderzoek Drenthe.nl

Voorbeeld van gebruikersonderzoek op het oude drenthe.nl

Hoe vind je een nieuwe webbouwer

“Met al onze vragen en aandachtspunten zijn we op zoek gegaan naar een webbouwer die ons met deze punten zou kunnen helpen.” vertelt Karin Wolfs van Marketing Drenthe. “Op basis van de opgestelde briefing kwamen we al snel uit bij Insiders met het Citynavigator platform. In de eerste gesprekken werd al duidelijk dat zij precies weten waar wij als regio-marketing organisatie behoefte aan hebben. De heldere werkwijze waarbij de bezoeker centraal staat, in combinatie met het gezamenlijk doorontwikkelen met een groot aantal andere steden en streken in Nederland sprak direct aan.

“Doordat Insiders al een grote hoeveelheid aan toeristische modules en functionaliteiten beschikbaar had, konden we ons echt focussen op de werking en inrichting van de website. De werking van bijvoorbeeld een uitagenda is al 10 jaar doorontwikkeld, dus daar hoefden we niet meer over na te denken. We vonden het heel spannend hoe een “product” als Citynavigator om zou gaan met onze Drenthe branding, maar we hadden de volledige vrijheid om het website design binnen onze huisstijl te laten passen. We zijn vanaf het begin erg nauw betrokken geweest bij het proces, zodat de site in lijn ligt met alle andere marketingcampagnes. De website is echt een verlengstuk geworden van onze Drenthe branding naast alle offline materialen en TV-campagnes.” aldus Wolfs.

De bezoeker van de website staat centraal

De grote hoeveelheid content op de pagina’s van de oude website zorgden voor een overkill aan informatie en brachten de gebruikerservaring in gevaar. De navigatiestructuur was te uitgebreid en bezoekers konden hun informatie minder goed vinden.

Allereerst is goed gekeken en geluisterd naar de bezoekers van de website. Door middel van een toptakenonderzoek is in kaart gebracht welke informatie het meest gezocht wordt op de website. Via de online kanalen van Marketing Drenthe (website, Facebook en digitale nieuwsbrief) zijn de bezoekers opgeroepen om te vertellen voor welke informatie zij de site bezoeken. 

Screenshot van Facebook oproep tot toptakenonderzoek

Facebook oproep om mee te helpen om de website te verbeteren

Door middel van campagnes worden met name hoogopgeleide gezinnen met jonge kinderen en actieve senioren aangesproken, dit was ook terug te zien in de resultaten van het toptakenonderzoek. Opvallend was dat de bereidheid om het onderzoek in te vullen vooral bij Facebook-gebruikers erg groot was.

Diagram met resultaten toptakenonderzoek

In totaal hebben zo’n 400 mensen de enquête ingevuld, waarin een aantal interessante zaken naar voren kwamen. Over het algemeen staat Drenthe bekend als fiets-en wandelgebied, maar zoals we uit vrijwel alle toptakenonderzoeken weten, hoeft dit niet het doel te zijn waarvoor bezoekers naar de website komen. Ook voor Drenthe blijkt dat de ruime meerderheid op zoek is naar “wat is er te doen”. Dit is met ruime meerderheid het bezoek doel waarvoor de bezoekers de website bekijken.

Toptaken Drenthe.nl: Wat is er te doen, Fietsen, Wandelen en Natuur

Resultaten van toptakenonderzoek voor drenthe.nl

In de website statistieken werd duidelijk dat de uitagenda veel bekeken werd, samen met de overnachtingsmogelijkheden.

Content en structuur: Kill your darlings

Op basis van deze statistieken zijn we samen met Marketing Drenthe aan de slag gegaan om door middel van een card sorting sessie een nieuwe structuur op te stellen.

Op basis van de gedefinieerde doelgroepen zijn er doelen geformuleerd, die dienen bij te dragen aan de algehele doelen van de website:

  1. Informeren via één toegang
  2. De online zichtbaarheid en beleving van Drenthe vergroten
  3. Bestedingen stimuleren

Op basis van de doelen, de eerdere resultaten uit alle onderzoeken en de belangen van alle betrokken stakeholders is er een nieuwe website structuur opgesteld. Het aantal pagina’s en de hoeveelheid content is met 30% teruggedrongen. Door het inrichten van specifieke landingspagina’s, worden bezoekers zo snel mogelijk naar de juiste informatie geleid.

Customer routes op basis van het Core Model

Schematische weergave van het Core Model

Door middel van het Core Model heeft Marketing Drenthe uiteindelijk bepaald welke content op de website dient te komen. Het Core Model helpt bij het denken in “routes” voor de websitebezoeker. De bezoeker komt met een doel op onze website. Het is onze taak om de bezoeker zijn doel zo snel mogelijk te laten bereiken door een relevante call to action aan te bieden.

Ingevulde Core Model pagina

Het Core Model bestaat uit een aantal ingrediënten:

  1. Identificeren van The Core
    Zet de business goals en user tasks naast elkaar
  2. Inward paths
    Hoe komen mensen op de pagina terecht?
  3. Core content
    Wat is de meest belangrijke content die bij het doel van de gebruiker hoort.
  4. Forward paths
    Probeer een harde stop te voorkomen, hoe verlaten mensen de pagina? Waar breng je ze heen? Wat is de CTA of conversie.
  5. Prioriteren van de content op een Core pagina
    Met andere woorden: Welke content moet het meest prominent op de pagina aanwezig zijn.

Alle ingrediënten zijn nu aanwezig om de website te voorzien van de meest relevante en belangrijkste content. Vervolgens kon Marketing Drenthe aan de slag met het schrijven van nieuwe webteksten en het verzamelen van beeldmateriaal. Om alles in goede banen te leiden en consistent door de gehele website te laten terugkomen, zijn er een aantal design principles opgesteld.

Design principles zorgen voor een optimale user experience

Design principles

Drenthe is een ontzettend mooi stukje Nederland, wat echt beleefd moet worden. Om die reden hebben we gekozen voor een nieuw fris kleurenpalet wat recht doet aan de fraaie omgeving. Om alle bezoekers (ongeacht leeftijd of gebruiker van een bepaald apparaat) optimaal te laten genieten van Drenthe zijn er een aantal design principles opgesteld, die voor een optimale gebruikersbeleving moeten zorgen:

  1. Doorvertaling van de (online)huisstijl
    Eigentijdse moderne online huisstijl gebaseerd op de offline huisstijl. Het herkenbare rood en zwart is verrijkt met een nieuw kleurenpalet, wat een mooie uitbreiding is voor het online kanaal.
  2. Houd het eenvoudig
    De website moet makkelijk te gebruiken en begrijpen zijn. De interface mag geen onduidelijkheden opleveren.
  3. Kwaliteit boven kwantiteit
    Minder content, maar meer kwalitatief goede content. Kort geschreven webteksten en veel ruimte voor beeldmateriaal.
  4. Trechtermodel: van inspireren naar informeren
    Hoe dieper je in de website komt hoe meer de informatievoorziening (tekstueel) de overhand krijgt boven het inspiratie gedeelte (rich media).
  5. Eenvoudige navigatie
    Vermijden van content overload. Korte teksten in combinatie met een klein aantal (super relevante) keuzemogelijkheden moeten zorgen voor een goede customer journey.

Drenthe.nl op mobiel en laptop