Jheronimus Bosch-tentoonstelling
-
Insiders: online marketeers Jheronimus Bosch. Een campagne om nooit te vergeten.
Het Noordbrabants Museum, waarbij in de regel offline marketing centraal staat, heeft in recordtempo een volwassen online strategie bepaald en uitgevoerd. Een jaar lang heeft Insider Jaimy Carpaij Het Noordbrabants Museum als online consultant begeleid tijdens de grote overzichtstentoonstelling ‘Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie’.
500 jaar na het sterven van de kunstenaar, is er zo’n tien jaar gewerkt om de tentoonstelling opnieuw te kunnen realiseren. Het Noordbrabants Museum heeft in een periode van drie maanden 421.700 bezoekers mogen ontvangen. Dat is meer dan de jaarlijkse bezoekers in 2014 en 2015 samen.
De online strategie bestond uit een responsive campagnewebsite, mat als doel bezoekers te inspireren. In drie maanden tijd trok deze campagnewebsite meer dan een miljoen unieke bezoekers.
In lijn met de doelstelling om bezoekers te inspireren werd er tevens informatie e-mailmarketing ingezet. Deze e-mails bestonden uit praktische informatie rondom de tentoonstelling zoals openingstijden, de app en Jheronimus Bosch activiteiten in de stad.
Social Media speelde een belangrijke rol tijdens deze campagne om de verhalen achter de tentoonstelling te vertellen. Hiervoor is een content kalender ontwikkeld voor de gehele campagne. Met succes bereikte deze campagne een bereik van gemiddeld 4.000 personen per bericht.
Groei zette zich door met de inzet van Google Ad Grants en Adwords. De campagnes waren internationaal gericht en bestond uit zes talen. Deze internationale zoekcampagnes zijn na zeven weken wegens uitverkoop onderbroken. De click-through-rate (CTR) van alle campagnes had een piek op 42 procent en een gemiddelde van 13,74 procent. Met een conversiepercentage van ruim 18 procent en 0,20 euro per conversie, concluderen we niet anders dan dat de zoekcampagne voor deze tentoonstelling een succes is.
Al met al is er een goede online basis gelegd waarop verder kan worden gebouwd. Per toekomstige tentoonstelling van het museum zal de marketingmiddelen-mix weer worden opgemaakt.