Een mooie mijlpaal voor onze partner Maastricht Marketing! Maastricht is namelijk uitgeroepen tot sterkste stadsmerk van Nederland. Dat blijkt uit het Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De stad wordt vooral geroemd om de combinatie waardering, binding en merkpersoonlijkheid. Het is de eerste keer dat de Limburgse stad de nummer één positie pakt in de ranglijst.
De toppositie in de lijst is een geweldige verdienste na jarenlange, consistente en sterke merkontwikkeling. Maastricht Marketing speelt hier een centrale rol in. Op strategisch vlak is hard gewerkt aan de nationale en internationale positionering van Maastricht. Er werd gebouwd aan een sterkere zichtbaarheid en de doelgroepen werden verbreed. De inspanningen worden nu ruimschoots beloond. Nederlanders associëren Maastricht met allerlei positieve eigenschappen, zoals 'sympathiek', 'uniek', 'zachtmoedig' en 'opgewekt'. Ook de Maastrichtenaren zelf zijn onverminderd positief over hun stad. Zij geven aan trots te zijn op Maastricht en een sterke verbondenheid met de stad te voelen. Het gevolg: een mooie eerste plek in het Steden & Streken Merkenonderzoek.
Deze fantastische prestatie laat zien hoe hard werken aan een strategische merkontwikkeling z'n vruchten afwerpt. Het is ook een mooi voorbeeld van de kracht van jarenlang samenwerken. Als merkregisseur werkt Maastricht Marketing samen met ondernemers, culturele instellingen en andere partijen aan het stadsmerk Maastricht. Ook Insiders levert als strategisch partner een bijdrage. Zo hebben we ondersteund bij de online vertaling van de merkidentiteit, met als 'kers op de vlaai' een volledig on brand online inspiratieplatform dat onlangs werd gelanceerd. Geweldig om te zien wat zulke samenwerkingen uiteindelijk teweegbrengen.
Wij feliciteren onze partner Maastricht Marketing met deze verdiende prestatie! We zijn trots dat we al 10 jaar mogen bijdragen aan de (online) merkstrategie van Maastricht. Het is een feest om samen met het team van Maastricht Marketing aan zo'n ambitieus plan te werken.
Benieuwd naar het hele onderzoek? Bekijk hier het Steden & Strekenonderzoek van Hendrik Beerta.