Nederlanders zijn er dol op: wandelen. Stevige schoenen aan, route uitstippelen en gáán. Gelukkig is het in Nederland niet moeilijk om mooie wandelroutes te vinden. We zijn verwend met schitterende landschappen, waar je zowel uitdagende tochten als korte ommetjes kunt maken. Welke motivaties heeft de Nederlandse wandelaar? Waar strekken ze graag de benen en wat vinden ze belangrijk als ze een frisse neus gaan halen? Colombus Travel onderzocht deze vragen onder haar lezers en die van Roots. De antwoorden laten verschillende belangrijke wandeltrends zien: interessante bevindingen voor de destinatiemarketing. In deze trendtip licht copywriter Jeske een aantal bevindingen uit en vertelt hoe je op deze trends inspeelt met pakkende copy.
Trend 1: we nemen graag de tijd
Een klein blokje om? We maken er liever een wandeling van minstens een half uur van. Uit het onderzoek van Colombus Travel blijkt dat slechts 7% van de respondenten wandelingen van 30 minuten of korter maakt. 42% wandelt minstens 30 minuten tot een uur, 32% gaat voor wandelingen van een tot twee uur en 19% stippelt het liefst wandelingen van minimaal twee uur uit.
Zo pas je dit toe in je content: kies woorden en uitdrukkingen als 'een uur in de natuur', 'even er tussenuit', 'een fijne lunchwandeling', en 'een uur opladen in het groen'.
Trend 2: we wandelen het liefst in de natuur
Gaan we er al wandelend op uit? Dan trekken we het liefst de natuur in. Met 77% van de stemmen is het bos veruit de populairste wandelomgeving. Strand en duinen (44%), heide (38%) en heuvels (23%) volgen.
Zo pas je dit toe in je content: positioneer - als dat van toepassing is op jouw bestemming - je bestemming actief als 'bosrijk', 'heuvelachtig' of 'weids'. Beschrijf natuurlijke landschapselementen op een levendige manier, zoals 'bloeiende paarse heide', 'kronkelende rivieren' en 'flora en fauna'. En ondersteun dat vooral ook met schitterende seizoensbeelden, waar mooie herfstkleuren en die prachtige bloeiende heide in de spotlight staan.
Het bos wordt door ruim driekwart van de wandelaars verkozen als favoriete wandelomgeving.
Trend 3: variatie, rust en duidelijke bewegwijzering vinden we belangrijk
We wandelen om te genieten. Dat genieten lukt het best als we in een gebied met gevarieerde natuur en landschappen zijn (53%) en ons in een rustige omgeving bevinden (50%). Maar ook praktische zaken vinden we belangrijk, zoals duidelijke bewegwijzering (35%), goede bereikbaarheid (29%) en voldoende rustpunten (23%). Als we dan ook nog getrakteerd worden op fotogenieke plekken, zijn we helemaal in ons element.
Zo pas je dit toe in je content: gebruik levendige, beeldende taal om verschillende landschapsvormen te beschrijven. Niet alleen 'mooi groen gebied', maar ook 'golvende duinen, knusse bospaadjes en open heidevelden'. Schets een rijk beeld; daarmee laat je ook zien dat de plekken fotogeniek zijn. Leg ook de focus op rust: 'ontsnap aan de drukte', 'geniet van de stilte', 'fluisterende bossen' zijn termen die goed werken. Deel tenslotte voldoende praktische informatie. 'Volg de paarse paaltjes', 'hier vind je bankjes om uit te rusten' en 'op een kwartier wandelen ligt een bosrestaurant' zijn daar voorbeelden van.
Trend 4: dit zijn de populairste nationale parken
Nationale parken zijn ideale wandellocaties. Ze zijn rijk aan (gevarieerde) natuur, hebben volop wandel- (en vaak ook fiets) routes en meestal ook goede voorzieningen. De Hoge Veluwe is duidelijk favoriet: 81% van de wandelaars trekt hier het liefst naartoe. De Utrechtse Heuvelrug (65%) en de Veluwezoom (57%) volgen.
Zo pas je dit toe in je content: benadruk de icoonstatus ('Niet voor niets favoriet onder 8 van de 10 wandelaars'), maar kijk ook hoe je unieke pluspunten uit het gebied kunt uitlichten. Bucketlist-items in de vorm van toplijstjes werken goed: 'De vijf mooiste uitzichtpunten' of '10 ideale wandelroutes voor de rustzoeker'. Omliggende regio's kunnen profiteren van de bekendheid van deze parken. 'Op slechts 10 minuten afstand van...' of 'De Hoge Veluwe ligt om de hoek' zijn contentuitingen die je kunt gebruiken.
Onthuld: dit zijn de populairste wandelprovincies van Nederland
Nederland is twaalf provincies rijk: genoeg keuze voor de wandelaar om op pad te gaan. En daarin zijn we flink verwend. We hebben schitterende kustprovincies, maar ook provincies die rijk zijn aan bossen en zelfs heuvelachtige provinciale regio's. Als we onze wandelschoenen aandoen, naar welke provincies trekken we dan het liefst?
- Gelderland: 28% - Natuurlijk bekend om de Veluwe, en wat dacht je van de Betuwe?
- Limburg: 16% - We vinden de Limburgse heuvels heerlijk!
- Noord-Brabant: 11% - Onder andere populair om de weidse Loonse en Drunense Duinen, een mooie mix van zandverstuivingen en bos.
Benieuwd naar de hele top 10? Je leest het complete onderzoek en artikel van Colombus Travel-redacteur Mark Mackintosh op columbusmagazine.nl.
On trend blijven als destinatiemarketeer?
Als team Insiders zijn we ware verzamelaars – van onderzoeksartikelen tot unieke toeristische concepten en vernieuwende campagnes. Wij richten ons op de toekomst van de vrijetijds- en reissector. Elke maand delen we trends uit het vakgebied met je tijdens een online event. Inclusief praktische tips, die je als DMO direct kunt toepassen. Wil je deze online events niet missen? Houd ze in de gaten via onze eventpagina.
Ontdek meer nieuws