Simone: ''Je wil het liever voor een kleinere club 'fans’ écht goed doen, dan een campagne of contentstrategie opbouwen die net niet iedereen aanspreekt. Wie kiest, wordt gekozen.’’
Simone Maas is kennishouder van de Leefstijlvinder. Als creatief strateeg van Insiders gebruikt ze de Leefstijlvinder in haar strategietrajecten. In de werksessie Doelen en doelgroepen staat de Leefstijlvinder centraal, en ook in contentstrategiesessies komt het model vaak terug. Simone: ''Je wil het liever voor een kleinere club 'fans’ écht goed doen, dan een campagne of contentstrategie opbouwen die net niet iedereen aanspreekt. Wie kiest, wordt gekozen.’’
De basis van de Leefstijlvinder: het BSR™-model
De Leefstijlvinder is hét doelgroepsegmentatiemodel voor de Nederlandse vrijetijdssector. Het is een rijk model, gebaseerd op up-to-date data uit kwalitatief en kwantitatief Nederlands onderzoek. In die data zijn verschillende demografische kenmerken verwerkt – maar die spelen niet de grootste rol bij het model. De Leefstijlvinder gaat er namelijk van uit dat de invulling van vrije tijd het belangrijkst is. Zoek je rust en ontspanning? Kwaliteit en comfort? Of lonkt het avontuur? Het zijn drijfveren die niets zeggen over leeftijd of woonplaats, maar wél behoeften van bezoekers blootleggen. Aan de basis van de Leefstijlvinder ligt het BSR™-model: het wetenschappelijke leefstijlmodel van MarketResponse dat die drijfveren inzichtelijk maakt.
![]()
Zo passen we de Leefstijlvinder toe voor Almere
De samenwerking met Almere Citymarketing is een mooi voorbeeld van een succesvol Leefstijlvinder-traject, vindt Simone. ''We kozen drie leefstijlen: de Avontuurzoeker, Harmoniezoeker en Plezierzoeker. Per leefstijl ontwikkelden we een contentplan met originele verhaallijnen. Voor de Harmoniezoeker was dat bijvoorbeeld Share Minded: gefocust op fun, gezamenlijke activiteiten in Almere.
De verhaallijnen werden helemaal geoptimaliseerd voor de leefstijlen en het aanbod, inclusief passende tone of voice en beeldentaal.'' Voor een aantal online campagnes van Almere werd ook geografische targeting ingezet op basis van leefstijlen. ''We focusten op vijf provincies en keken in welke steden de avontuurzoekers, harmoniezoekers en plezierzoekers opvallend vaak voorkwamen. Daar toonden we Leefstijl-geoptimaliseerde advertenties.'' Met resultaat: de campagne bereikte rond de 300.000 personen.
Kennis delen, impact maken
Als kennishouder schuift Simone regelmatig aan bij adviesgesprekken met MarketResponse, het onderzoeksbureau achter de Leefstijlvinder. ‘‘Insiders is partner van de Leefstijlvinder en betrokken in de adviesgroep. We kijken vanuit onze expertise op het gebied van destinatiemarketing mee naar de onderzoeksvragenlijsten. Zijn de vragen relevant genoeg voor DMO's en marketing? Zo niet, dan geven we advies om de vragenlijst te optimaliseren.’’ Simone geeft ook regelmatig workshops, kennissessies en masterclasses over de Leefstijlvinder. Deze maatwerksessies vormen een mooie mix van de interessante theorie achter het model en toepassingen in de praktijk. Zo adviseert ze ondernemers bijvoorbeeld over hoe ze leefstijlen kunnen toepassen op hun aanbod. ''Deze sessies vind ik het leukst aan werken met de Leefstijlvinder. Het zijn projecten die draaien om co-creatie: we kiezen samen en maken samen de vertaalslag naar de praktijk. Die gelijkgestemde insteek geeft veel energie.''
''Bij Insiders voeren we de Leefstijlvinder op eigen manieren door in onze werktrajecten. Zo ontwikkelen we bijvoorbeeld zelf de tone of voice en beeldentaal voor iedere leefstijl.''
Simone Maas
Leefstijlvinder Live: hét event voor de vrijetijdsector
Het Leefstijlvinder Live Event is er voor doorgewinterde Leefstijlvinder-kenners én nieuwsgierige beginners. Insiders organiseert deze dag samen met vijf partners en de Landelijke Data Alliantie. Simone: ''Tijdens deze inspirerende dag leer je hoe je met het Leefstijlvinder-model slimme keuzes maakt in beleid, marketing en vrijetijdsaanbod. Je kunt bijvoorbeeld deelnemen aan een workshop copywriting voor de Leefstijlvinder. Met die tips en tricks kun je heel praktisch aan de slag met je content.''
Ook werken met de Leefstijlvinder?
Bij Insiders geloven we in de kracht van kiezen. De Leefstijlvinder helpt ons om die keuzes scherp te maken, en ze vervolgens door te vertalen naar pakkende campagnes en gerichte content. Oftewel, naar betekenisvolle belevingen voor de juiste doelgroep. Ben jij klaar om (ook) te kiezen? Simone kan niet wachten om aan de slag te gaan voor jouw bestemming.
Neem contact op met Simone