Scroll naar de top van de pagina

De Vlaamse natuur

Vlaanderen is dé natuurbestemming voor micro-avonturiers.

Vlaanderen is dé natuurbestemming voor micro-avonturiers. Deze associatie wilden we opwekken bij een eerste online kennismaking. Middels zintuigelijke content, advertenties op verschillende kanalen en een influencertrip kwamen potentiële bezoekers uit Nederland, Frankrijk en Duitsland in aanraking met een Vlaamse natuurhighlight: Nationaal Park Hoge Kempen.

Vlaanderen staat internationaal op de kaart als bestemming voor culinaire en culturele ontdekkingen, maar voor het thema natuur werd tot op heden weinig promotie gedaan. Toerisme Vlaanderen vroeg zich af: wat maakt een natuurtrip in Vlaanderen bijzonder en welk type bezoeker spreekt dit aan? In een communicatie-traject, in samenwerking met de buitenlandkantoren van Toerisme Vlaanderen, namen we de unieke eigenschappen en activiteiten onder de loep.

Vlaanderen is geen Zwitserland, maar ook hier is volop avontuur te beleven. Alles is er kortbij. Je stapt zo van het ene avontuur in het andere. De landschappen zijn er divers en vol met magische details, als je bereid bent te vertragen en met aandacht te ontdekken. Eigenlijk is de ideale bezoeker van dit gebied iemand die beschikt over de mindset van een micro-avonturier. Dit begrip, door online communities en ambassadeurs als Alistair Humphreys reeds omarmd, maakten we Vlaanderen eigen. Vlaanderen is dé natuurbestemming voor micro-avonturiers. In 2023 rolden we dit communicatieconcept uit met een online brand campagne. Doel: internationale bekendheid genereren voor de Vlaamse natuur en Nationaal Park Hoge Kempen in het bijzonder.

Het resultaat

Als onderdeel van de online campagne, creëerden we content passend ‘in de wereld van micro-avontuur’. Zo bevatten alle vormen van content: een micro-avonturier (centraal figuur), seizoenshighlights, slow travel ervaringen en magische details. We legden een set aan van filmische video’s en shortvideo’s (Instagram reels) rondom specifieke activiteiten, die gebundeld werden op een landingspagina.

Daarnaast vond in november 2023 een influencertrip plaats in samenwerking met Nationaal Park Hoge Kempen. We selecteerden 5 Nederlandse content creators, als micro-avonturiers in de dop, en stelden een avontuurlijk tweedaags programma voor hen samen. Zij werden verrast met sledehondenrennen, vuurlopen, een panoramawandeling, een bushcraftworkshop en een overnachting tussen de hoge bomen. Deze trip gaf een boost aan de online campagne. Er zijn 144 stories gedeeld, 7 blijvende story highlights aangemaakt en 5 reels gecreëerd met een totaal bereik van 71.342. En niet geheel onbelangrijk: de content creators leverde 563 prachtige beelden op en ontvingen tal van positieve reacties.

Vanaf december 2023 adverteerden we op Facebook, Instagram, Google (Ads en Display) en YouTube voor Nederlanders, Duitsers en Fransen. Na slechts 2 maanden werden de doelstellingen voor Facebook en Instagram al ruim gehaald met +135% vertoningen (4.691.118), +121,3% klikken (21.168) en +122% nieuwe volgers (1.463). Verder viel in deze eerste periode al op dat video’s vaak volledig werden afgespeeld (4.321 Thruplays via Meta) en de advertenties konden rekenen op veel reacties (2.743 reacties), wat zelfs zorgde voor onbetaald organisch bereik.

De landschappen zijn er divers en vol met magische details, als je bereid bent te vertragen en met aandacht te ontdekken.

De ambitie

Hoewel de laatste advertenties nog lopen, kijken we terug op een succesvolle campagne en geslaagde introductie van Vlaanderen als natuurbestemming. Als bij een bergexpeditie, bracht deze campagne ons bij plateau 1. Het bereik werd vergroot, er is een basis aan inspiratievolle content ontwikkeld en met Nederlandse content creators is een stap gezet richting online ambassadeursschap. De komende jaren bouwen we voort op deze resultaten en lessen. Dit alles om de ambitie van Toerisme Vlaanderen na te streven: Vlaanderen als nature-first buitenstemming positioneren.