Een strategietraject met contentcreatie en campagne om de Vlaamse natuur internationaal op te kaart te zetten
Steeds meer mensen kiezen voor authentieke ervaringen in plaats van de traditionele vakantieoorden. Ze verlangen naar verbinding met de natuur en het onbekende, zonder dat ze daarvoor ver hoeven te reizen. Vlaanderen biedt precies dat: een bestemming waar micro-avontuur binnen handbereik ligt. Vanaf 2022 werkten we samen met Toerisme Vlaanderen op het thema natuur, om Vlaanderen als bestemming voor micro-avonturiers te laten bloeien. We startten met het uitrollen van een nieuwe strategie, inclusief creatief communicatieconcept. Daarna lanceerden we een online brandcampagne met Nationaal Park Hoge Kempen in de hoofdrol. In samenwerking met professionele contentcreators ontwikkelden we ook een rijke contentset met inspirerende (campagne)beelden en short video's. Het meerjarige traject haalde haar doel: Vlaanderen werd internationaal succesvol gepositioneerd als dé bestemming voor micro-avonturiers.
De uitdaging en the why: 9 natuurgebieden krijgen bijzondere status
Natuur was in 2022 een nieuw thema voor Toerisme Vlaanderen. Onbekend is onbemind, maar dat is in het geval van de Vlaamse natuur een gemiste kans. Er valt namelijk zoveel te ontdekken en beleven - van schitterende vergezichten tot indrukwekkende historische verborgen parels. Er kwam dus een doel: het Vlaamse landschap internationaal op de kaart zetten. Toen de Vlaamse overheid vervolgens vier nationale parken en vijf landschapsparken erkende, was de ambitieuze toon gezet. Wij verzorgden content voor de lancering en gingen vervolgens aan de slag met een uniek communicatieconcept. Uiteraard met de natuurgebieden als dé sterren van de show.

Wat we hebben gerealiseerd
Hoogtepunten van de campagne - Cijfers en feiten
12,9 miljoen
vertoningen
- van advertenties met statisch en bewegend beeld
- ingezet op Instagram en Facebook
4.506
nieuwe volgers
behaald in de campagneperiode als gevolg van speciale volg-advertenties op Instagram en Facebook
80.788
bereikte accounts
dankzij de Instameets en posts op de eigen kanalen van 7 deelnemende influencers
380
prachtige foto's
toegevoegd aan de beeldbank als resultaat van de Instameet
De campagne rond micro-avonturen was de ideale start om de promotie van natuurbeleving in Vlaanderen vorm te geven.
Wouter de Mets | Marketing manager Toerisme Vlaanderen
Achter de schermen bij video-opnames in Vlaanderen
Het verhaal achter micro-avonturen
Vlaanderen mag dan geen Alpenland zijn, maar het heeft een veelzijdig landschap dat uitnodigt om ontdekt te worden. De diversiteit aan natuurgebieden, van uitgestrekte bossen tot schilderachtige heidevelden, zit vol magische details – perfect voor wie bereid is te vertragen en met aandacht de omgeving te ervaren.
De mindset van een micro-avonturier – een term geïntroduceerd door ambassadeurs zoals Alistair Humphreys – draait om het beleven van korte, intense natuurervaringen die je dichter bij huis vindt. Dit concept maakten we eigen voor Vlaanderen. Hier stap je letterlijk van het ene avontuur in het andere.

Ontmoet de makers die dit Vlaamse micro-avontuur tot een succes maakten
-
Amanda de Nijs
Contentstrateeg
-
Anne-Floor van Nunen
Contentcreator
-
Brigitte de Groot
Channel Manager
-
Jeske van Steen
Copywriter
-
Simone Maas
Creatief Strateeg
-
Tessa van der Vleuten
Content Marketeer
Jouw bestemming ook internationaal op de kaart zetten?
Goede ideeën? Bijzondere initiatieven? Unieke uitdagingen? Wat je vraag ook is, we sparren er graag over met je. Plan helemaal vrijblijvend een adviesgesprek met ons in. Dat kan online, op ons kantoor in 's-Hertogenbosch of op een bijzondere plek bij jou in de buurt. We kijken er naar uit je te ontmoeten!
Plan een gesprek in met Britt
Galerij - De Vlaamse natuur in beeld
-
Galerij
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-