Tip 23: Wat kun je deze zomer nog wél doen?

Met dat het kwik stijgt, rijst ook steeds vaker de vraag: kunnen we nog wel op vakantie deze zomer? Na de laatste persconferentie van minister-president Mark Rutte is duidelijk dat een versoepeling van de maatregelen er voorlopig niet in zit. Wat voor invloed
heeft dit op het reisgedrag van de Nederlander?

Onderzoek* van contentpartner Columbus Travel toont aan dat de wens om te reizen verrassend groot blijft. 80% van de respondenten gaf aan te overwegen om dit jaar in Nederland op vakantie te gaan, t.o.v. 40% in voorgaande jaren. (Hyper)lokaal toerisme is dé nieuwste reistrend. Een gouden kans om ons eigen land te herontdekken en voor destinaties om te laten zien hoe mooi Nederland is. Tegelijkertijd is het zaak ervoor te waken dat de groei van lokaal toerisme geen bovenmatige druk uitoefent op de natuur en inwoners.

Hoe kun je inspelen op de 1,5-meter maatschappij en hoe zet je jouw destinatie in de kijker voor aankomend seizoen? Het team van Honeyguide, initiatief van Insiders om bewust en lokaal reizen te stimuleren, geeft tips en tricks. 

*peildatum enquete: 22 april 2020, 1.143 respondenten

Tips en tricks om jouw destinatie in de spotlight te zetten deze zomer

  1. Hoe ziet 1,5-meter er uit op jouw bestemming?
    Wanneer het thuisblijf-advies wordt opgeheven, zit de kans er dik in dat het advies om 1,5-meter afstand te houden enige tijd aanhoudt. Dit roept logischerwijs vragen op: wat kan ik nog wel doen? Hoe zorg ik ervoor dat ik 1,5-meter afstand houd op vakantie?

    Ontzorg jouw bezoeker door activiteiten aan te bieden waarbij ze makkelijk 1,5-meter afstand kunnen houden. Richt een speciale pagina in voor deze activiteiten, werk samen met lokale ondernemers om exclusieve arrangementen op poten te zetten, schrijf blogs over wat nog wel kan en licht bijzondere fiets-wandel- of kanoroutes uit.
     
  2. Scherp je SEO aan met focus op vakantie in eigen land
    Waar men voorheen googelden op 'vakantie amerika' en 'citytrip spanje', richten ze nu hun pijlen op Nederland. Een SEO-kans om met jouw destinatie op in te zetten. Naast dat je je focust op zoekwoorden die relevant zijn voor je eigen bestemming, voeg je ook een stukje Nederland toe aan de mix. Zoekwoorden als 'staycation', 'vakantie Nederland' en 'kleine camping Nederland', doen het goed. 
     
  3. Portretten van locals geven jouw bestemming een gezicht
    De marketeers onder ons weten al jaren dat authenticiteit werkt en dat iemands verhaal inspeelt op onze emotie. Het is een manier om je bezoeker te verbinden met je destinatie. Door te spelen met deze psychologische principes help je direct lokale ondernemers. Denk bv. aan uitgelichte interviews, persoonlijke stories op Instagram of het toevoegen van een persoonlijk citaat of foto aan locaties of evenementen. 
     
  4. Doe mee aan de #Staylocal-campagne
    Samen met Columbus Travel en Campspace is Honeyguide gestart met de #staylocal-campagne. Een campagne waarmee we Nederlanders oproepen om lokaal te reizen, zodra dat weer mogelijk is. Juist om lokale ondernemers te steunen en door middel van bewust reizen de economie een boost te geven. In het weekend van 23 en 24 mei* organiseert Staylocal.nu een firestarter weekend, waarbij zoveel mogelijk bekende en onbekende Nederlanders overnachten in iemands achtertuin (de zogenaamde Campspaces). Daarbij wordt ingezoomd op wat er te doen is in de omgeving, om zo lokale ondernemers een hart onder de riem te steken.

    Als destinatie kun je een collega aanmelden om in een lokale achtertuin te slapen en meer te vertellen over je stad of streek. Zo kun je deelnemen aan een landelijke campagne met veel media en pr waarde en ondertussen direct content maken voor je eigen kanalen en evt. voor lokale media. Mail Honeyguide voor meer informatie. 
     
  5. Vertel jouw verhaal in de Nederland-editie van Columbus Magazine
    Om in te spelen op de wensen en behoeftes van de lezer lanceert Columbus Travel een special-edition van het magazine met focus op Nederlandse bestemmingen (publicatie eind juni). Als vaste contentpartner helpt Honeyguide de redactie van Columbus aan de mooiste verhalen over parels weg van de massa. Heb jij een verhaal dat absoluut in dit magazine moet staan? Mail Honeyguide dan voor samenwerking. 

*onder voorbehoud van advies RIVM

Meer...

Ontvang een dagelijkse tip in je mailbox

Schrijf je nu in

Meld je nu aan

Stuur je eigen tip in

Deel je eigen ideeën

Ik heb een tip!