Tip 24: Steeds meer shoppen en leuke dingen doen

Er wordt langzaamaan meer recreatief gewinkeld en buitenvermaak gezocht. Maar op 30 april is er nog een daling van 37% op het gebied van recreatief shoppen en leuke dingen doen. Het bezoek aan parken lijkt (met in achtneming van de anderhalve meter maatregelen) ook langzaamaan toe te nemen. Dit zijn conclusies op basis van de COVID-19 Community Mobility Reports van Google.

Enige tijd geleden is Google begonnen met het vrijgeven van COVID-19 Community Mobility Reports die gebaseerd zijn op de reisbewegingen van alle Google gebruikers. Hiermee is inzichtelijk gemaakt wat iedereen doet en waar ze dat doen. Zo kunnen we dus zien of mensen nog winkels bezoeken of gebruik maken van het openbaar vervoer.

Inzicht in bezoek aan toeristische bestemmingen, winkels en parken in tijden van COVID-19

Op basis van de gegevens van Google, hebben we een overzichtelijk dashboard samengesteld, waarmee je zelf in de data rond kunt kijken. Bekijk een specifiek reis/verblijfsdoel of een regio en zoom in op de data. Google geeft ongeveer om de 2 weken een nieuwe dataset uit. Zodra deze beschikbaar is, zullen we deze ook weer toevoegen aan het dashboard. Ten tijde van het schrijven van dit artikel, loopt de dataset van 15 februari t/m 30 april 2020 (dashboard wordt regelmatig bijgewerkt met nieuwe data). De data die je ziet is het percentage stijging/daling tov. een referentieperiode (baseline). In dit geval gebruik Google de periode van 3 Jan 2020 tot 6 Feb 2020. Lees meer over de Google data.

Link naar het online dashboard: https://bit.ly/3dqIjnd  (laatste update t/m 7 juni)

37% minder shoppen en leuke dingen doen

Langzaamaan gaan we weer naar buiten om recreatief te shoppen en leuke dingen te doen. Maar over heel Nederland genomen is er op 30 april nog een daling van 37%.

7% minder boodschappen doen in fysieke winkels

Het boodschappen doen (dagelijkse behoeften zoals voedsel) in een fysieke winkel is in coronatijd licht afgenomen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de explosie van het online bestellen van boodschappen. Over heel Nederland genomen is er op 30 april nog een daling van 7%.

13% meer bezoeken aan parken

Een bezoek aan parken en tuinen is al lange tijd stijgende. Met name tijdens de "mooi weer"-periode zagen we een sterke stijging. Inmiddels worden er (bij drukte) steeds meer openbare ruimtes afgesloten en zien we dus ook minder bezoekers in de parken. Over heel Nederland genomen is er op 30 april een stijging van 13%.

60% minder reizen met het openbaar vervoer

De oproep om zoveel mogelijk thuis te blijven en zoveel mogelijk thuis te werken, plus de sluiting van alle scholen heeft voor een enorme daling van het aantal reizen met het openbaar vervoer veroorzaakt. Sinds een aantal weken zien we wel weer een lichte stijging, maar over heel Nederland genomen is er op 30 april een daling van 60%. Opvallend detail is dat Noord Holland onveranderd laag blijft, zonder uitschieters in de weekenden.

Privacy

Met het beschikbaar maken van deze data begeeft Google zich op glad ijs. Er is veel discussie of deze rapporten inbreuk maken op onze privacy. Alle data die gebruikt wordt door Google is geanonimiseerd en niet te herleiden tot individuen. Maar feit blijft dat Google dit dus wel allemaal van ons weet... Vooral met een eventuele Corona App in het vooruitzicht, moeten we ons realiseren welke data er allemaal beschikbaar komt. Overigens wordt alleen data verzameld van gebruikers die ook daadwerkelijk hun locatiegeschiedenis delen met Google.

Meer...

Ontvang een dagelijkse tip in je mailbox

Schrijf je nu in

Meld je nu aan

Stuur je eigen tip in

Deel je eigen ideeën

Ik heb een tip!