Tip 12: Corona Helpdesk voor ondernemers

Naast het uitblijven van bezoekers op jouw destinatie, hebben ook de ondernemers in jouw bestemming het zwaar!  Help hen met inspiratie en het bundelen van ondersteunende informatie op één pagina. Richt een zogeheten Corona Helpdesk of toolbox in.

 

De oplettende lezer zag het eerder al voorbij komen: op de Citynavigatorwebsites wordt momenteel veel gezocht op ‘corona’ en ‘contact’. Verder is content over bijzondere initiatieven populair.

Andere omstandigheden vragen om ander gereedschap. De ondernemers in jouw destinatie worden momenteel hard getroffen door de coronacrisis. Huidige verdienmodellen zijn nu misschien niet toereikend, maar een helpende hand en een dosis creativiteit kunnen hen door deze moeilijke tijd helpen. Verzamel dit benodigde gereedschap op één pagina. Denk hierbij bijvoorbeeld aan…

  • Nieuwsupdates
    Het is niet de bedoeling om bezoekers te overspoelen met corona-updates. Schrijf in plaats daarvan enkel korte nieuwsberichten die relevant zijn voor de lokale ondernemers. Benader je ondernemers actief met een nieuwsbrief of een belletje. Ga met hen de dialoog aan kijk waarin je elkaar kunt ondersteunen.
     
  • Antwoorden op veelgestelde vragen
    Voor algemene vragen over het coronavirus kun je verwijzen naar de website van het RIVM. Toch kan het zo zijn dat er een vragen leven die specifiek van toepassing zijn op jouw destinatie. Haal deze op (via bijvoorbeeld een helpdesk of onder een social media post) en bied verheldering met duidelijke antwoorden.
     
  • Informatie over financiële ondersteuning
    Via het Coronaloket van de Kamer van Koophandel kunnen ondernemers een aanvraag doen voor een tijdelijke overbruggingsregeling. Gebruik de toolbox op jouw website om toe te lichten wanneer ondernemers hiervoor in aanmerking komen en hoe zij een aanvraag in kunnen dienen. Je zou zelfs kunnen aanbieden om hen bij dit proces te helpen.
     
  • Tips
    Er zijn tal van mogelijkheden te bedenken om in deze periode als ondernemer toch een inkomstenstroom te behouden of de tijd nuttig te besteden aan onbetaalde, maar nuttige werkzaamheden. Bundel een aantal van deze tips in de toolbox en vraag bezoekers om suggesties in te sturen.
     
  • Lokale best practices
    Hoe gaan ondernemers in de omgeving om met de uitdagingen van het coronavirus? Schijn een spotlight op inspirerende lokale voorbeelden.
     
  • Stappenplannen
    Als je aan de slag wilt met bijvoorbeeld het aanbieden van bezorg- of afhaaldiensten of het opstarten van inzamelingsacties, hoe werkt dit dan? Schrijf stappenplannen uit om ondernemers op weg te helpen.
     
  • Helpdesk
    Richt een plek in waar bezoekers van de toolbox terecht kunnen met vragen. Dit kan een contactformulier zijn, maar bijvoorbeeld ook een whatsapp-contact.

Hoe doet een andere destinatie dit?

MarketingOost heeft een heel Corona Dossier aangelegd. Daarnaast is er ook een Taskforce Gastvrij Overijssel opgericht wat de ondernemers in de vrijetijdseconomie tijdens de coronacrisis ondersteunt. MarketingOost zal als coördinatiepunt corona een centrale rol spelen om beleid te bundelen en ondernemers middels een helpdesk    te ondersteunen bij vragen. Ook werkt de Taskforce scenario’s uit die helpen om de sector op langere termijn te herstellen.

Meer...

Ontvang een dagelijkse tip in je mailbox

Schrijf je nu in

Meld je nu aan

Stuur je eigen tip in

Deel je eigen ideeën

Ik heb een tip!