Tip 22: waar is je bezoeker?

Al bijna 2 maanden lang is het niet mogelijk om op locatie contact te leggen met bezoekers. Zij zijn immers, net als de rest van ons, aan huis gebonden. In eerste instantie zagen we daardoor een daling van bezoekersaantallen op de destinatiewebsites, maar door de vele ludieke acties lijken deze nu weer te stijgen. Vraag blijft: waar bevindt jouw potentiële bezoeker zich nu en via welk medium kun je hem/haar alvast enthousiasmeren over jouw bestemming? Global Web Index zocht het uit. 

Het onderzoek van Global Web Index focust zich op de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar ook Europese destinaties kunnen hier lering uit trekken. Er vanuit gaande dat jouw volgers en bezoekers enigszins vergelijkbaar verdrag vertonen, geeft dit onderzoek je inzicht in waar je mediaconsumenten momenteel kunt bereiken en waar zij interesse in hebben. Speel met ‘on topic’ blogartikelen bijvoorbeeld in op de toegenomen belangstelling in series. Of maak een reeks online video’s, tevens een populair medium. Waar jij als bestemming goed aan doet, is natuurlijk afhankelijk van de doelgroep die je wilt aanspreken.

Inzicht in mediagebruik

Wij zetten de belangrijkste onderzoeksresultaten per generatie voor je op een rijtje:

Generatie Z | 16 t/m 23 jaar
Meer dan de helft van de jongeren in deze leeftijdscategorie is sinds de uitbraak van het coronavirus meer online video content gaan consumeren. 

Meest populaire media

  • Online video’s
    +51%
  • Online TV/ streamingsdiensten
    +38%
  • Videogames
    +31%

Minst populaire media

  • Kranten en tijdschriften
    +9%
  • Podcasts
    +11%
  • Gebruik van geen van de genoemde media
    +10%

Millennials | 24 t/m 37 jaar
Bij millenials is er geen toename zichtbaar van gebruik van één of enkele specifieke media. De uitslag is verdeeld met enkele uitschieters in consumptie van online video’s en tv. 

Meest populaire media

  • Online video’s
    +44%
  • Online TV/ streamingsdiensten
    +41%
  • TV
    +35%
  • Muziek streamingsdiensten
    +35%

Minst populaire media

  • Gebruik van geen van de genoemde media
    +10%
  • Podcasts
    +20%
  • Boeken en literatuur
    +20%

Generatie X | 38 t/m 56 jaar
TV kijken is nergens zo geliefd als bij deze generatie. Toch zijn ook zij de afgelopen periode meer gebruik gaan maken van online TV/streamingsdiensten.  

Meest populaire media

  • TV
    +45%
  • Online TV/streamingsdiensten
    +38%
  • Online video’s
    +35%

Minst populaire media

  • Kranten en tijdschriften
    +7%
  • Podcasts
    +10%
  • Gebruik van geen van de genoemde media
    +17%

Boomers | 57 t/m 64 jaar
De oudste generatie in dit rijtje lijkt de minste veranderingen te hebben aangebracht in hun mediagebruik. TV kijken staat voor hen met stip op de eerste plaats.

Meest populaire media

  • TV
    +42%
  • Gebruik van geen van de genoemde media
    + 24%
  • Online TV/streamingsdiensten
    +21%

Minst populaire media

  • Podcasts
    +4%
  • Kranten en tijdschriften
    +7%
  • Livestreams
    +9%

Aan de slag

Neem bovenstaande onderzoeksresultaten tot je en leer hieruit…

  • …of de media waar jouw bestemming aandacht aan besteed, aansluiten bij de doelgroep die je aan wilt bereiken. Fish where the fish are.
  • …welke media de komende jaren, als deze trends doorzetten, toenemen in populariteit en daardoor belangrijker worden om op in te spelen. Better be prepared!

Wil je meer weten over de verschillen in mediaconsumptie per generatie? Of ben je geïnteresseerd in informatie over de mate waarin diverse bronnen op dit moment als betrouwbaar worden beschouwd? Je kunt hier het hele rapport van Global Web Index bekijken

Meer...

Ontvang een dagelijkse tip in je mailbox

Schrijf je nu in

Meld je nu aan

Stuur je eigen tip in

Deel je eigen ideeën

Ik heb een tip!