Tip 28: Thuis aan de slag als chefkok

Eindelijk is het zover; vanaf 1 juni kunnen er weer tafels gereserveerd worden bij onze favoriete restaurants en cafés. Hoewel dit een flinke stap vooruit is voor de horecaondernemers, is dit nog geen herstel van de oude situatie. Er blijven slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar en om gezondheidsredenen zullen sommigen het terras wellicht nog even vermijden. Maar wat nou als deze gasten een digitaal kijkje in de keuken krijgen?

Een aantal weken terug, toen het nog akelig stil was in de horeca-straatjes, deelden wij al tips over hoe je als destinatiemarketing organisatie deze sector steun kan bieden. Toen stuurden we vooral aan op het in het zonnetje zetten van afhaal- en bezorginitiatieven. Ondertussen zijn café- en restauranteigenaren al weer druk in de weer met de voorbereidingen voor het terrasseizoen. Een bijzonder seizoen, dat wel, want er gelden strenge maatregelen om besmettingsgevaar te minimaliseren. Er mogen 30 mensen tegelijkertijd binnen zitten, terrassen en personeel niet meegerekend. Daarnaast moet de 1,5 meter afstand nog steeds gewaarborgd worden, met uitzondering van mensen die behoren tot hetzelfde huishouden. Het is dus aannemelijk dat horeca-eigenaren de komende weken regelmatig bezoekers zullen moeten weigeren. Dit omdat er door de nieuwe ruime opzet minder plek is, maar ook omdat alleen mensen zonder klachten welkom zijn. Hoe houdt de horeca een warme band met bezoekers die door bovenstaande redenen of omwille van gezondheidsrisico’s, nog niet op het terras te vinden zijn? En hoe kan een destinatiemarketing organisatie hierop aansturen?

Dit kan door een diner-, lunch- of borrelervaring naar de huiskamers en achtertuinen brengen. Hierbij denk je misschien direct aan een bezorgdienst. Velen restaurants hebben in twee maanden tijd zich wegwijs gemaakt in de wereld van eigen webshops, afhaalloketten en Thuisbezorgd.nl. Toch is er ook een alternatief denkbaar: deel enkele geheimen van de chef in de vorm van recepten. Als DMO zou je horecagelegenheden die tot de toppers van jouw bestemming, behoren kunnen benaderen en helpen om in één van de volgende vormen recepten aan te bieden. Dit is aantrekkelijk voor hun eigen promotie en biedt jouw input voor content. Laat samen zien wat de omgeving op culinair gebied te bieden heeft!  

  • Instructievideo’s
    Hoe geef je mensen letterlijk een kijkje in keuken? Juist, door een chefkok te filmen in een restaurant die stap voor stap een gerecht bereidt. Horecapersoneel kan natuurlijk zelf een camera oppakken, maar om hen te ontzien en de kwaliteit te bewaken zou je als marketingafdeling ook kunnen helpen met het filmen en editen. Denk bij het maken van een globaal script overigens ook verder dan de praktische stappen van het kookproces. Wat is eigenlijk het lievelingsgerecht van de chef? En waar is zijn of haar liefde voor koken begonnen? Ook via deze digitale weg kun je mensen laten ‘proeven’ dat het eten met liefde wordt bereid. 
  • Recepten in een blog
    Een andere manier om een recept van de chef beschikbaar te stellen voor een groter publiek, is door het uit te schrijven in een blog. Neem als DMO contact op met een restaurant of café en vraag hen één van hun recepten toe te lichten. Het voordeel van een blog ten opzichte van een video is dat het minder tijd kost om te produceren, maar het is helaas wel minder persoonlijk. Ook daar kun je een stokje voor steken door een aantal terugkerende ‘vriendenboek-vragen’ op te stellen. Laat elke chef die aan het woord komt in de blogreeks deze vragen beantwoorden. 
  • Maaltijdbox
    Recepten delen zet horecagelegenheden in de kijker, maar het levert hen niet direct extra inkomsten op. Maaltijdboxen bieden daarom een uitkomst. Restaurants zouden zelf pakketten kunnen samenstellen die alle benodigde ingrediënten bevatten om een bijzonder gerecht op tafel te zetten. Het is vervolgens een keuze of je de recepten exclusief beschikbaar stelt voor de kopers van deze boxen (en dus een link naar de video of de instructie meelevert) of mensen vrij laat inkopen te doen bij het restaurant of de supermarkt.

  • Delen maar!
    Heb je mensen weten te enthousiasmeren om de mouwen op de stropen en zich terug te trekken in de keuken voor een meesterwerk? Vraag hen om de culinaire creaties te delen op social media. DMO’s en de lokale horeca kunnen dit vervolgens reposten op hun eigen online kanalen. Voor je neus op een bord of op een foto: zien (van het) eten, doet eten! 

Meer...

Ontvang wekelijks de tips in je mailbox

Schrijf je nu in

Meld je nu aan

Stuur je eigen tip in

Deel je eigen ideeën

Ik heb een tip!