Tip 31: Minder vakantie en meer sparen

Eind mei en begin juni ontvangen veel Nederlanders het vakantiegeld. Waar dit budget normaliter misschien bij een reis naar een tropisch oord wordt gelegd, gooit Covid-19 dit jaar roet in het eten.  Naast dat ver reizen erdoor geen optie is, verandert de crisissituatie ook de financiële prioriteiten. Hoe nemen consumenten zich in 2020 voor de vakantietoeslag uit te geven? Hoe kun je als DMO toch aanbod creëren voor mensen die hand op de knip houden?

Digitaal Marketing bureau Yourzine ondervroeg in mei 500 consumenten in de leeftijd 25 t/m 55 over hun plannen met het te ontvangen vakantiegeld. De uitkomst: 65% van de respondenten gaf aan de toeslag dit jaar anders te gaan besteden. Dit is geen verassing als we kijken naar de daling in het consumentenvertrouwen. Al in april stond dit met -22, ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-5) Bron: CBS

Nederlanders blijken vooral een zeer negatief beeld te hebben over de economische situatie in de komende twaalf maanden. Logischerwijs maakt dit hen ook voorzichtiger ten aanzien van hun uitgavepatroon. Betekent dit dat we massaal voorlopig de hand op de knip houden? Dat gelukkig niet. Vakanties worden uitgesteld, dichterbij huis genoten of worden vervangen door daguitjes. Door kleine aanpassingen in het toeristisch aanbod of communicatiestrategie te doen, kun je als destinatie marketingorganisatie inspelen op deze veranderde behoeften. Wij somden een aantal opvallende uitkomsten van het onderzoek voor je op en vertaalden deze naar kansen voor bestemmingen.


 

Sparen

Niet geheel onverwacht geeft 54% van de respondenten aan het vakantiegeld deels of zijn in geheel te gaan gebruiken om te sparen. Voornamelijk jonge mensen in de leeftijd 26 t/m 30 jaar kiest hiervoor. Waar de één ermee de financiële buffer aanvult, reserveert de ander het budget voor een vakantie op een later moment. Deze laatste groep is relatief onvoorspelbaar. De kans bestaat dat zij in het najaar als nog een verblijf boeken in een Nederlandse bestemming, maar het kan ook zo zijn dat zij afwachten tot het toeristisch vliegverkeer weer is opgestart. De consumenten die besparen uit financiële overwegingen, kun je wel bedienen.

  • Voeg low-budget activiteiten toe aan de mix
    Ook wanneer mensen ervoor kiezen om te sparen en bewuster met hun geld om te gaan, zullen zij nog steeds leuke activiteiten willen ondernemen deze zomer. Kijk daarom eens kritisch naar jouw low-budget aanbod als destinatie. Zeker voor lokaal toerisme zijn wandel- en fietstochten, maar bijvoorbeeld ook picknickplekken zeer geschikt. Deze activiteiten bieden op de korte termijn een leuke goedkope dagbesteding, maar kunnen tegelijkertijd interesse wekken naar wat de stad nog meer te bieden heeft.


Huis en tuin

Met een legere agenda, zien veel Nederlandse consumenten hun kans schoon om te klussen in en rondom het huis. 27% van de respondenten geeft aan dat zij hun vakantiegeld gaan gebruiken om huis- en tuingerelateerde investeringen te doen. Ook deze doelgroep zal graag gebruik maken van low-budget toeristisch aanbod, maar daarnaast bezoeken zij ook met een andere reden de stad: woonwinkels en tuincentra.

  • Zet lokale woonwinkels en tuincentra in het zonnetje
    De woonboulevard neemt gewoonlijk wellicht geen prominente plek in in jouw communicatiestrategie als destinatie, maar deze vraagt nu om extra aandacht. Schrijf bijvoorbeeld een blog over het lokale winkelaanbod voor klussers. Geef daarbij ook duidelijk aan waar online bestellen een optie is, gezien 38% van de respondenten verwachten dat zij ook na de crisissituatie meer online zullen winkelen. Om mensen toch te trekken naar fysieke winkels in de stad, zou je zelfs in samenwerking met ondernemers speciale arrangementen kunnen samenstellen. Geeft iemand bijvoorbeeld x uit bij geselecteerde winkels, dan ontvang diegene een kortingsbon voor activiteiten of horeca in de omgeving.
     

Dichtbij, maar toch even weg

Juist met de beperkingen die ieder de afgelopen maanden heeft ervaren, willen veel mensen er als nog ‘even tussenuit’. Dichtbij huis zoeken zij het vakantiegevoel op in de vorm van een daguitje (14%) of een vakantie in Nederland (24%). Als destinatie marketingorganisatie is dit je meest aantrekkelijke doelgroep. Zij verkennen nu de mogelijkheden die de binnenlandse toeristische sector te bieden heeft dus het is tijd om jezelf aan hen voor te stellen!

  • Maak lokale daguitjes zichtbaar
    Waarschijnlijk is er genoeg te beleven in jouw destinatie, maar krijgt een buitenstaander hier voldoende van mee? Zorg dat de bezoekerswebsite en social media kanalen highlighten welke daguitjes er in de omgeving te vinden zijn. Je kunt ook zelf nieuwe dagprogramma’s toevoegen aan de mix. Laat bijvoorbeeld middels een serie blogposts zien hoe je als bezoeker je dag kunt vullen door tips aan elkaar te verbinden.
     
  • Laat zien dat jouw destinatie een vakantiebestemming is
    Deze toepassing is vergelijkbaar met de voorgaande. Misschien weet jij dat jouw destinatie geschikt is voor een vakantie, maar hebben anderen ditzelfde beeld? Laat bezoekers van jouw website en volgers op social media daarom zien wat een vakantie in … inhoudt! Op welke manieren kun je overnachten in jouw bestemming? En wat valt er te ondernemen? Je zou zelfs communicatie-uitingen kunnen ontwikkelen met een dikke knipoog naar meer traditionele vakantieoorden. Wat is bijvoorbeeld ‘The big 5’ van jouw stad of streek? En welke culinaire streekproducten moet je er zeker geprobeerd hebben? Ook in dit geval kunnen (meerdaagse) programma’s een uitkomst bieden. Bezoekers hoeven deze niet van A tot Z te volgen, ze hebben vooral een inspirerende functie.

 

Verschuiving van: “ik zie het later wel” naar “ik sla mijn vakantie over dit jaar”

Uit onderzoek van onze partner MarketResponse bij ruim 2000 respondenten, blijkt dat er een verschuiving plaatsvindt in het sentiment op de vraag: Hoe ga je (gezien het Coronavirus) om met het boeken van je vakantie. Waar in eind maart nog 25% besloot om later te gaan boeken, is dat in begin mei gezakt naar 15%. Het geheel overslaan van de vakantie is van 14% naar 30% gegroeid.


 

Meer...

Ontvang wekelijks de tips in je mailbox

Schrijf je nu in

Meld je nu aan

Stuur je eigen tip in

Deel je eigen ideeën

Ik heb een tip!